Complimenten en ballonnen

Geplaatst in: Geen categorie | 0

AftrapVorige week donderdag kwamen zeventig hulpverleners, ambtenaren en welzijnswerkers bij elkaar in het Posthuis Theater in Heerenveen. Daar was namelijk de aftrap bijeenkomst van het project ‘doorontwikkeling toegang’. Een project dat er voor moet zorgen dat mensen in Heerenveen makkelijk en snel de juiste hulp en ondersteuning kunnen krijgen. Nu is er niets mis met de manier waarop het nu is geregeld, het kan echter altijd beter. Zo’n verbetering gaat niet vanzelf, daar moet je aandacht en tijd voor vrijmaken, vandaar het project.

Informatie en kennismaking

Behalve informatie over het project en de veranderende werkwijzen was er ook tijd ingeruimd om kennis met elkaar te maken, dit was het onderdeel waar ik verantwoordelijk voor was. Elkaar kennen is een voorwaarde om samen te werken, vanzelfsprekend. Er is echter meer. Contact moet inhoud hebben om waarde en karakter te krijgen. Dat geldt voor contact met je doelgroep of klant maar zeker ook voor contact met je collega’s. Tijdens de aftrap hebben we de eerste stap gezet om inhoud te geven aan de contacten die van belang zijn voor de doorontwikkeling van de manier waarop hulpverlening en welzijnswerk is georganiseerd. Hoe? Simpel, door elkaar complimenten te geven.

Complimenten

Het geven en ontvangen van complimenten is complex. Om een goed compliment te geven, niet oppervlakkig en oprecht, moet je de ander kennen. Het vraagt een speciaal soort nieuwsgierigheid om in te schatten wat voor de ander belangrijk is en met welk compliment je maximaal effect bereikt. Daarnaast moet je over enig empatisch vermogen beschikken. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het ontvangen van complimenten, dat is zo mogelijk nog veel moeilijker. We hebben een heel afweermechanisme opgetuigd om complimenten te ontwijken, af te zwakken of simpelweg te negeren. Hieronder een aantal voorbeelden van veelgehoorde reacties op een compliment:
– “Hij was maar tien euro hoor!”
– “Dat zit bij ons in de familie, daar heb ik niets voor gedaan.”
– “Ik heb simpelweg geluk gehad.”
– “Nou, jij mag er ook zijn hoor!”
Complimenten lijken ook niet te beklijven, anders dan negatieve opmerkingen. We vergeten ze vaak snel weer en gunnen ons te weinig het fijne gevoel dat ‘gezien worden’ met zich meebrengt.

Werkvorm

Een betere vorm van kennismaken kon ik me niet bedenken, praat tien minuten met iemand en geef diegene  een welgemeend compliment. De gesprekken kwamen snel op gang, er werden telefoonnummers uitgewisseld en afspraken gemaakt.
Zoals je op de foto kan zien liep iedereen rond met een kaart aan een ballon gevuld met helium. De kaart was bedoeld om de complimenten voor de ander op te schrijven, zo blijven ze bewaard en zijn ze tastbaar. De ballon symboliseerde dat je vast moet houden aan complimenten, anders zweven ze zo weer bij je vandaan. Daarnaast bracht het vrolijkheid met zich mee van een kleurrijke soort. Al die professionals die met ballonnen door het gebouw liepen. Na afloop van de bijeenkomst kreeg ik berichtjes van aanwezigen die foto’s stuurde van hele blije kinderen met een gekleurde ballon. Geslaagd dus!